Sales op LinkedIn, voor veel ondernemers toch een heikel punt!

Dit is iets wat mij al jaren triggert en bezighoudt. Het verkopen van jouw bedrijf of jouw persoon (ondernemer/werknemer) op LinkedIn. Dus bezig zijn met Sales.

LinkedIn is een zakelijk platform waar mensen en bedrijven elkaar ontmoeten. En dus in contact komen. Dan is het een logisch vervolg als we daar dus met onze business bezig zijn. Dus een kans om jouw product of dienst onder de aandacht te brengen, niet?

Maar toch hikken veel ondernemers hier tegenaan. Niet zozeer om hun product of dienst onder de aandacht te brengen maar wel om het hier te gaan aanbieden of verkopen. Waarom dan?

Allereerst omdat velen LinkedIn zien als een sociaal platform om te netwerken en verbinden. En niet direct om te verkopen. Dat zie ik nog bij veel ondernemers en bedrijven.

Een andere reden is dat nog best veel ondernemers gewoon moeite hebben om te verkopen. Direct te verkopen dan, hun product of dienst gewoon aanbieden. Ook deels afhankelijk van het soort product of dienst en in welke branche je opereert.

Een reden wat ik soms ook hoor is de vraag of hun doelgroep op LinkedIn actief is. En zo ja, zitten ze dan te wachten op directe verkoop en sales vanuit jouw bedrijf.

Ook krijg ik steeds vaker te horen dat een ondernemer zich stoort aan bedrijven die LinkedIn alleen maar inzetten voor hun sales. Op een manier die men als agressief of opdringerig ervaart. Denk hierbij ook aan het automatiseren van je sales en het genereren van leads. En dat dus zelf absoluut niet op die manier wil doen!

Wellicht zijn er nog andere redenen maar dit is wat ik heb ervaren als ik bedrijven en ondernemers help op en met LinkedIn. Of ken jij nog redenen of argumenten?

Aangezien ik natuurlijk ook ondernemer ben met mijn eigen bedrijf is sales en verkoop ook voor mij een heel belangrijk thema en uitdaging. Zelf zie ik mij meer als iemand die zich richt op verbinden en meer warme of persoonlijke sales. Met oprechte interesse in de ander en door mij niet op te dringen. Niet vreemd dat ik dan ook een voorstander ben van Social Selling. Ik vind koude acquisitie best lastig en niet echt bij mij passen. En zo ken ik meer ondernemers en bedrijven.

Maar in gesprekken met de echte sales mensen word ik door hen ook scherp gehouden. Want uiteindelijk kun je als ondernemer en met jouw bedrijf alleen succes hebben of zelfs overleven als je klanten hebt. En nieuwe klanten kunt krijgen. En daarvoor ook uit je comfort-zone moet komen en zelfs lef moet tonen om te verkopen. Dus moet je wel met sales en verkoop bezig zijn, niet?

De vraag is dan op welke manier je sales doet en of dit ook bij jou past. En hoe belangrijk en urgent is sales voor jou?

Ik ken ook ondernemers die in een soort luxepositie vertoeven door weinig tot geen sales en verkoop te hoeven doen. Omdat ze al een klantenkring hebben en klanten vanzelf naar hen toekomen. Waar hun product of dienst dus zeer gewild of gewenst is.

Het leek mij interessant om dit hier eens in een blog/artikel op te schrijven. Omdat velen hier een eigen mening en visie over hebben en er ook grote verschillen zijn. Soms met voor- en tegenstanders over sales- en verkoopmanieren wat regelmatig pittige en emotionele discussies geeft.

Ben jij met jouw bedrijf op LinkedIn actief? Ben jij ondernemer op LinkedIn?

Dan ben ik erg benieuwd hoe jij dit ervaart en wat jouw voorkeur heeft…

Hartelijke groet,
Anton

#sales #verkoop #ondernemer #bedrijf #klanten #acquisitie #socialselling #linkedin #athoning

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Download hier mijn LinkedIn e-book met tips

Een verzameling van tips en adviezen over het inrichten en inzetten van LinkedIn profiel, pagina en het gebruik van LinkedIn.

Schrijf je in voor een LinkedIn training of voor coaching

Heb jij interesse in een persoonlijke 1 op 1 coaching LinkedIn? Of in een incompany LinkedIn training voor jouw bedrijf of afdeling?