Jouw bestaande medewerkers op LinkedIn, trots en/of angst?

Ik las onlangs een interessant artikel met als titel “Bedrijven laten niemand meer de deur uitlopen”. Veel grote organisaties en bedrijven hebben veel vacatures openstaan en zijn continue op zoek naar nieuw personeel. Dus worden je bestaande medewerkers steeds belangrijker. Vooral om ze ook vast zien te houden. Dat geldt natuurlijk ook voor MKB-bedrijven.

Ik moest toen gelijk aan de link naar LinkedIn denken. Veel organisaties en bedrijven zitten op LinkedIn en promoten daar hun vacatures. Of delen berichten dat ze op zoek zijn naar nieuw personeel. Dus de zoektocht naar profielen van potentiële nieuwe medewerkers is momenteel hot.

Maar hoe doe je dat met jouw bestaande medewerkers (profielen en inzet) op LinkedIn?

Medewerkers zouden natuurlijk trots moeten zijn om bij jouw bedrijf te mogen werken. En andersom moet jij trots zijn dat zij bij jou als werkgever werken. Dat laatste sluit dus aan op deze discussie en ontwikkeling.

In de LinkedIn profielen van je medewerkers is het natuurlijk erg sterk en slim als zij jouw bedrijf als werkgever krachtig en positief meenemen. En dat geldt natuurlijk ook in de berichten die je medewerkers op LinkedIn delen. En ook nog met de inzet van de persoonlijke netwerken van je medewerkers.

Voor jouw bedrijf en jouw als werkgever kan dat natuurlijk een positieve boost geven op o.a. naamsbekendheid, zichtbaarheid en vindbaarheid. Dus sterk voor jouw merk en imago.

Maar dat betekent ook dat je medewerkers sterker en prominenter in beeld komen. In de netwerken, in de doelgroepen maar ook bij je vakgenoten en concurrenten. En dat laatste is iets wat soms nogal gevoelig ligt. Dat hoor en lees ik nu vaker.

Ik weet ook uit ervaring dat sommige bedrijven dan bang zijn of angst hebben dat er aan hun medewerkers getrokken wordt. En in het ergste geval dat ze bij een concurrent of vakgenoot in gesprek komen. Maar in ieder geval angst of vrees dat ze willen vertrekken!

Volgens mij is dat echter iets wat je niet kunt tegenhouden. In ieder geval niet op LinkedIn. En denk ik ook niet dat je dit moet willen tegenhouden. Wellicht kun je het wel open en eerlijk bespreekbaar maken binnen je organisatie of bedrijf. Hoe ga je hier op LinkedIn mee om?

LinkedIn is natuurlijk een groot, open en transparant platform. En uiteindelijk draait het om aandacht en verbinding. Geef ze daar dan ook zelf de vrijheid en verantwoordelijkheid in.  

Maar laat als werkgever zien dat je trots bent op je mensen en blij bent dat ze bij je werken. En dat jij ze graag wilt behouden. Laat dat ook zien en merken. Dan zou jij je hierover toch geen zorgen hoeven te maken, niet?

Ik ben benieuwd hoe jij hier als werkgever en als werknemer op LinkedIn tegenaan kijkt?

Hartelijke groet,
Anton

#linkedin #athoning #profielen #netwerken #profileren #branding #bedrijf #organisatie #werknemer #werkgever

1 Reactie

  1. Henry Uijen

    Als medewerkers zich via sociale media profileren kan dit zowel voor- als nadelig zijn.
    Je moet transparant zijn.
    Wij als werkgever zijn trots op onze wedewerkers. Ik merk bij de meesten dat zij ook trots zijn op ons bedrijf.

    Antwoord

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Download hier mijn LinkedIn e-book met tips

Een verzameling van tips en adviezen over het inrichten en inzetten van LinkedIn profiel, pagina en het gebruik van LinkedIn.

Schrijf je in voor een LinkedIn training of voor coaching

Heb jij interesse in een persoonlijke 1 op 1 coaching LinkedIn? Of in een incompany LinkedIn training voor jouw bedrijf of afdeling?