LinkedIn, uit het oog uit het hart!

LinkedIn, uit het oog uit het hart!

Sinds ik op LinkedIn actief ben krijg ik steeds meer het gevoel dat dit steeds meer van een netwerk naar een verkoopplatform aan het veranderen is.

Op LinkedIn en daarbuiten word je overspoeld met allerlei mooie en gelikte content over meer omzet, meer leads, meer klanten etc. Via de bijdragen maar vooral ook via uitnodigingen en chatberichten. Vooral gericht op verkopen en omzet.

Het valt mij ook op dat er daarover ook buiten LinkedIn zoveel promotie wordt gemaakt. Via de chats en met name InMails. Via bijdragen en advertenties op LinkedIn zelf en andere kanalen. En ook veel via mail/nieuwsbrieven. En zelfs via Messenger, whatsapp en bellen.

En dan in de trant van dat LinkedIn “gouden bergen” kansen geeft. De laatste tijd is AI een wondermiddel om dit te bereiken. Al langer speelt Social Selling wat je de jackpot kan brengen. En natuurlijk ook de hele leadgeneratie die sky high veel omzet en klanten op gaat leveren als je dat gaat inzetten. Daar zet LinkedIn zelf ook op in met hun sales abonnementen.

Zelf heb ik ook met een Premium account aan recruitment en sales gedaan. Want dat is en zou een krachtige en kansrijke optie zijn als om toe te passen. En wellicht is dat voor sommige bedrijven en mensen ook. Maar ik heb daar minder positieve ervaringen bij en ook een bepaalde nasmaak. Ook de reacties en feedback die je krijgt van de benaderde profielen gaven mij stof tot nadenken.

Want bij beide ga je zeer gericht profielen (mensen) op LinkedIn benaderen voor een vacature of voor je eigen product of dienst. En dat kan in een groter volumes en op een effectieve/slimme manier. En dat kan zeker kansen opleveren en een succesvolle strategie zijn.

Ik heb echter gemerkt dat dit minder bij mij past. Als ondernemer (sales) maar ook als werknemer (werven). Ik heb LinkedIn Talent Solutions en Sales Navigator dan ook ingezet en die ervaring opgedaan. En op één andere manier vind ik het een “oog-effect” hebben.

Opdringerig, Onpersoonlijk en Geforceerd.

Dat zijn woorden die mij bij zijn blijven hangen en waar ik dus een oog van heb gecreëerd.

Natuurlijk wil je als ondernemer aan nieuwe leads en klanten komen. En als recruiter aan kandidaten voor vacatures. En daar kan LinkedIn natuurlijk ook heel veel kansen geven. Voor velen zal en heeft dat waarschijnlijk ook zeker succes.

Maar op een of andere manier krijg ik dus steeds meer het gevoel dat LinkedIn van een netwerk naar een verkoopplatform gaat. Van meer persoonlijk naar onpersoonlijk contact. Van het snel en makkelijk bereiken van grote aantallen en volumes. Van minder zelf handmatig uitnodigen naar het geautomatiseerd uitnodigen. Van zelf bedachte content naar AI gemaakte content. Van duursprot naar een sprint, met name snel willen scoren!

Dus minder vanuit het oog maar meer vanuit het hart. Meer naar individuele en persoonlijke aanpak en aandacht. In kleinere aantallen en met meer aandacht voor de inhoud en de persoon.

Herken jij dit ook?

Ik ben zeer benieuwd.

Hartelijke groet,
Anton

#linkedin #netwerken #verkopen #persoonlijk #verbinden #athoning

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Download hier mijn LinkedIn e-book met tips

Een verzameling van tips en adviezen over het inrichten en inzetten van LinkedIn profiel, pagina en het gebruik van LinkedIn.

Schrijf je in voor een LinkedIn training of voor coaching

Heb jij interesse in een persoonlijke 1 op 1 coaching LinkedIn? Of in een incompany LinkedIn training voor jouw bedrijf of afdeling?