Soms beter maar één like dan duizenden likes!

Soms beter maar één like dan duizenden likes!

Sinds ik op LinkedIn actief ben kom ik vaak experts en vakgenoten tegen die zich bijna volledig focussen op een groot bereik en reactie op je bijdragen. Waarbij wordt aangegeven dat jouw bijdrage pas waarde en kansen oplevert als je duizenden weergaven of impressies hebt bereikt.

Of dat jouw bijdrage honderden likes moet genereren. Dan zou het ook pas echt waarde hebben en kansen bieden. Ik kan me nog goed herinneren dat ik ooit voor een soort boostgroep van grote bijdragers op LinkedIn ben afgewezen omdat mijn eigen bijdragen te weinig bereik en likes kregen!

Dit voorbeeld is mij natuurlijk altijd bijgebleven en sindsdien volg ik met grote interesse dit soort adviezen en discussies. Gelukkig zie ik wel steeds meer een kentering ontstaan waarbij dit ook wordt tegengesproken. En waarbij veel meer gekeken wordt naar de inhoud van de bijdrage en de reacties. En niet naar de grote aantallen! Op zich ben ik wel blij met deze kentering omdat ik zelf veel meer geloof in bijdragen waar jij ook echt achter staat en je niet te veel laat beïnvloeden. En grote aantallen kunnen natuurlijk ook kansen opleveren, dat besef ik ook wel.

Maar ga voor bijdragen die echt bij jou passen en waar jij jouw kwaliteiten, kennis, bedrijf e.d. laat zien. Bijdragen die ook een vorm van consistentie hebben en waarin mensen zich jou herkennen. Dat zijn vaak ook bijdragen die niet gericht zijn om snel te willen scoren of om bepaalde trucs uit te halen om snel dat hoge bereik en vele likes te verkrijgen. Denk o.a. aan de “Ja, ik wil” berichten (gratis weggever waarbij je bij commentaar moet reageren)!

Om eerlijk te zijn vraag ik mij soms ook weleens af waarom sommige van mijn eigen bijdragen relatief minder bereik hebben en maar een aantal likes opleveren. Natuurlijk hoop je dat je bijdrage het beter doet maar dat is niet mijn primaire doelstelling en aanpak.

Mijn aanpak is dat mensen mij herkennen en waarderen. Ook echt geïnteresseerd zijn in mijn bijdragen en mij nog liever gaan volgen of connecten. Of zelfs benaderen, in gesprek raken. In ieder geval mij als persoon en merk op het netvlies hebben staan.

Zo sprak ik onlangs een aantal LinkedIn connecties die mij persoonlijk vertelden dat ze mijn bijdrage voorbij hadden zien komen en leuk of interessant vonden. Maar ik zag geen reactie van hen op mijn bijdrage. Dus wel gezien en gelezen maar niet gereageerd. En dat merk ik steeds vaker. Best wel opvallend vind ik zelf, de drempel of behoefte om te reageren is blijkbaar soms best nog hoog, niet?

En dit kwam vorige week terug in een heel mooi praktijkvoorbeeld. Een oude klant van mij had mijn bijdrage op LinkedIn voorbij zien komen en gelezen. En er verder niet op gereageerd want dat kan ik zien. Maar zij stuurt mij wel een e-mail waarin zij mijn interesse voor een workshop LinkedIn polste:

“De afspraak is gemaakt dat ik zou informeren naar de mogelijkheden en de kosten, en toen dacht ik o.a. aan jou. Ik kwam onderstaand bericht van jou op LinkedIn tegen. Toeval bestaat niet”😊

Dus geen like of reactie op mijn bijdrage. Maar wel gezien en gelezen. En met als gevolg een nieuwe workshop LinkedIn bij haar werkgever. Waar ik overigens vanochtend ben geweest.

En dit bevestigt mijn strategie en aanpak. Dit is mooi om mee te maken. Dus staar je niet blind op grote aantallen en vele reacties. Soms is 1 like of reactie beter dan honderden of duizenden, niet?

Hartelijke groet,
Anton (atHoning)

#bijdrage #post #bereik #like #branding #netwerken #profileren #linkedin #athoning

Wat is jouw ervaring?
Hoe zie jij dit?

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Download hier mijn LinkedIn e-book met tips

Een verzameling van tips en adviezen over het inrichten en inzetten van LinkedIn profiel, pagina en het gebruik van LinkedIn.

Schrijf je in voor een LinkedIn training of voor coaching

Heb jij interesse in een persoonlijke 1 op 1 coaching LinkedIn? Of in een incompany LinkedIn training voor jouw bedrijf of afdeling?