Leuk die marketing automation, robots doen zaken met robots i.p.v. mensen doen zaken met mensen, niet?

Leuk die marketing automation, robots doen zaken met robots i.p.v. mensen doen zaken met mensen, niet?

En ja hoor, vandaag weer een mail met aanbod ontvangen. En gisteren een connectieverzoek met hetzelfde aanbod. Momenteel ontvang ik deze wekelijks. Of ik interesse heb om mijn uitnodigingen op LinkedIn te automatiseren. Want dat levert mij heel veel leads en omzet op. Dat aanbod kun je niet laten liggen, of?

Ik wel dus. Ik begin hier niet aan. Sterker nog, ik ben er een groot tegenstander van. Al langer is marketing automation bekend via e-mailing met de beruchte of beroemde funnels. Waarbij je overstelpt wordt met voorgekauwde of geautomatiseerde mailings. Ik weet niet precies of dit onder robotisering, growth hacking of marketing automation valt.

En nu is LinkedIn aan de beurt, de afgelopen maanden zie ik het steeds vaker voorbijkomen. Bij mijzelf, bij mijn klanten en cursisten. En bij netwerkcontacten die erover klagen. Gelukkig zijn er ook vakgenoten van mij die zich eraan storen en er niets van moeten hebben.

Afgelopen week sprak ik ook een bedrijf dat ook het plaatsen van berichten geautomatiseerd. Zelfs zo dat er ook geautomatiseerd op gereageerd kan worden. Dus het vooraf regelen van een like of het delen van die berichten. Dit gaat dus nog veel verder, hier ben je dus zelf actief op LinkedIn zonder zelf actief te zijn. Klinkt erg cryptisch en raar maar eigenlijk komt het daarop neer, niet?

Misschien een idee om dan maar een 2e LinkedIn platform op te zetten. Waar mensen niet zelf persoonlijk actief zijn. En waar alle uitnodigingen, connecties, berichten en reacties ook niet zelf persoonlijk worden gedaan. Een nieuw netwerk met alleen maar klonen en robots die dan wel namens en uit jouw naam en persoon actief zijn. Als we dat voor elkaar krijgen dan blijven de mensen die wel zelf persoonlijk en natuurlijk handelen en actief zijn op LinkedIn zitten. Met echt menselijk contact, met persoonlijke live interactie en communicatie. Waarbij jij en ik achter de knoppen zitten.

Dan weet ik ook zeker dat ik met een persoon “live” spreek en niet met een robot of kloon. Dan zie en proef ik de ander in de berichtgeving, in de onderlinge echte online communicatie. Dan hoop ik ook echt in gesprek te raken. Soms met emotie, soms met gevoel. Waar je ook een klik voelt.

Enfin, misschien ben ik wel ouderwets of conservatief. En ga ik niet met de tijd mee. Of ben ik niet commercieel genoeg. Het zij zo, dan maar niet. Maar ik blijf dicht bij mezelf en vind netwerken iets persoonlijks en menselijks. Waar mensen elkaar echt ontmoeten en in gesprek raken. Waar je zelf de regie hebt en er life bij betrokken bent. Dat kost meer tijd, energie en moeite. Maar dat is het ook waard, mensen doen toch zaken met mensen, niet? Of is en wordt het robots doen zaken met robots? Ook met netwerken, ook op LinkedIn!

Leuk die marketing automation, zullen we dan ook een kloon of robot naar offline meetings sturen!

Wat vind jij hiervan, daar ben ik wel benieuwd naar? En ken jij ook die voorbeelden van de marketing automation met scripts en funnels?

En ik ben ook benieuwd hoe LinkedIn hier tegenaan kijkt? Mag dat eigenlijk wel?

Hartelijke groet,
“de echte Anton” ?

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Download hier mijn LinkedIn e-book met tips

Een verzameling van tips en adviezen over het inrichten en inzetten van LinkedIn profiel, pagina en het gebruik van LinkedIn.

Schrijf je in voor een LinkedIn training of voor coaching

Heb jij interesse in een persoonlijke 1 op 1 coaching LinkedIn? Of in een incompany LinkedIn training voor jouw bedrijf of afdeling?