Aanbevelingen, een ondergeschoven kindje!

Dit is wellicht de meest krachtige optie die er binnen LinkedIn bestaat. En velen kennen dit nog niet of weten niet wat hiermee bedoeld wordt. Of gebruiken het niet en doen hier niets mee.

Dit is echt een grote gemiste kans. Waarom?


Omdat aanbevelingen niet alleen door LinkedIn zelf heel erg gewaardeerd worden. Maar ook omdat elke positieve of sterke aanbeveling jouw profiel meerwaarde geeft. Denk hierbij aan referenties, reviews, recensies e.d. die je bijvoorbeeld ook van websites kent. Als andere mensen iets positiefs over jou of jouw bedrijf zeggen dan is dit de beste PR en reclame die je kunt verkrijgen. En dat noemen ze op LinkedIn dus aanbevelingen. Ik zeg altijd “een goed woordje doen”.

Aanbevelingen zijn een apart onderdeel in jouw LinkedIn profiel wat pas wordt toegevoegd als jij zelf een aanbeveling van iemand hebt ontvangen en geaccepteerd. Je moet er dus wel moeite voor doen hoewel er ook een kans is dat iemand jou (spontaan) een aanbeveling geeft. Jij kunt dus zelf ook aanbevelingen (weg)geven. Maar het zelf verkrijgen van aanbevelingen is natuurlijk nog interessanter. Want dat gaat over jou en is voor jouw eigen LinkedIn profiel!

LinkedIn waardeert profielen met veel aanbevelingen. Die worden door LinkedIn hoger gewaardeerd en meegenomen op hun platform. Het maakt jouw profiel dus krachtiger. Alleen dat is al een reden om een aantal aanbevelingen te hebben.

De makkelijkste en snelste manier voor aanbevelingen is via het profiel van een bekende of goede connectie (1e graad). Denk aan relaties, klanten, (oud)collega’s of cursisten. Mensen die dus iets over jouw kwaliteiten of producten/diensten kunnen zeggen. Ik vind namelijk dat een aanbeveling wel gemeend moet zijn en dat iemand jou ook moet kennen. Het moet geen trucje worden om elkaar te helpen!

Ga naar het profiel van jouw connectie. Klik op de button “Meer”. En daar heb je 2 keuzes voor aanbevelingen:

  1. Verzoek om een aanbeveling            > hier vraag jij er dus eentje voor jezelf (eigen profiel)
  2. Aanbevelen                                           > hier geef jij zelf die persoon een aanbeveling (ander profiel)

Je moet dan ook een aangeven welke relatie jij met die persoon hebt en uit welke functie/ervaring (of opleiding) jij dit doet. Als je het niet weet dan kies gewoon de meest voor de hand liggende. Vraag dan jouw connectie of hij een “goed woordje” wil doen. Of doe het dus zelf!

Jij of die ander moet deze aanbeveling daarna wel accepteren voordat het aan het profiel wordt toegevoegd. Op die manier kun je dus mogelijke mindere of negatieve aanbevelingen weigeren. Iets wat ik zelden bij mezelf of anderen heb meegemaakt. Ik ga er ook vanuit dat je geen negatieve aanbeveling in jouw profiel wilt hebben, niet?

Enne, wees ook niet te bescheiden. Vraag er gewoon om en geef ze weg. Want wat heb je te verliezen, niet geschoten is altijd mis?

* Weet jij hoeveel aanbevelingen je hebt?
* En wie ga jij om een aanbeveling vragen?
* En wie ga jij er eentje spontaan geven?

Ik hoor het graag.

Hartelijke groet,

Anton


#linkedin #aanbevelingen #recommendations #referentie #recensie #branding #athoning

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Download hier mijn LinkedIn e-book met tips

Een verzameling van tips en adviezen over het inrichten en inzetten van LinkedIn profiel, pagina en het gebruik van LinkedIn.

Schrijf je in voor een LinkedIn training of voor coaching

Heb jij interesse in een persoonlijke 1 op 1 coaching LinkedIn? Of in een incompany LinkedIn training voor jouw bedrijf of afdeling?