Zichtbaar en Vindbaar op Linkedin, het blijft hard werken en soms mysterieus!

maandag 20 augustus 2018 -

Zichtbaar en Vindbaar op Linkedin, hard werken en ook mysterieus!

Afgelopen weken las ik weer enkele interessante updates over zoekoptimalisatie (SEO) en de werking van het algoritme op Linkedin. Het zoveelste artikel/update van de afgelopen jaren dat ik intensief op en met Linkedin actief ben. Ook beroepshalve dus.

Elke week ontvang ik wel een aantal berichten en nieuwsmailings over zoekoptimalisatie (SEO).  Zoeken, vinden en gevonden worden zijn op Internet van groot belang. Tenslotte wil je je website en Social Media profielen/pagina’s bij mensen en bedrijven onder de aandacht krijgen. En vooral houden. Liefst met een groot bereik en veel interactie.  Dat geldt natuurlijk ook voor Linkedin als zakelijk netwerkplatform.

Om een groot bereik en veel interactie te verkrijgen wil je ook dat je content (berichten, artikelen, nieuws, blogs/vlogs, video’s, foto’s etc.) gevonden, gezien, gelezen en gedeeld wordt. Daar komt het begrip algoritme om de hoek kijken. In één van de artikelen werd beweerd dat het Linkedin algoritme werkt met het toekennen van punten aan de activiteiten en acties die je op Linkedin ontplooit.

Of dit echt zo is en of deze onderbouwing klopt kan ik niet beoordelen. Wat mensen wellicht niet weten is dat het algoritme van LinkedIn een geheim is. Alle grote technologiebedrijven die te maken hebben met een algoritme houden dit ook geheim (denk aan Facebook, Google, YouTube etc.)

Hoe meer je over het algoritme leest en in je opneemt hoe complexer en onduidelijker het wordt. Want het is geen makkelijke materie, ik vind het vaak erg technisch en soms ook abstract. En daardoor moeilijk te doorgronden. Vooral ook de artikelen hierover vaak een tegenstrijdige zienswijze en onderbouwing geven. Want er zijn veel autoriteiten en experts op het gebied van online zoeken/vinden (SEO) en Social Media die hierover een mening hebben. Ik kan me hier ook nog een pittige discussie herinneren in relatie tot het wel of niet open linken met iedereen. En of dat wel of niet van invloed is op je vindbaarheid en bereik. Het blijft erg complex en dus soms ook subjectief.

En altijd blijft bij mij ook een mysterieus gevoel hangen. Dit algoritme lijkt zo’n diepgeworteld mysterieus geheimzinnig iets van deze Social Media platformen. Een beetje schemerig en wazig gebied, iets waar je eigenlijk geen vat en zicht op krijgt. Hierbij komen we ook bij de kern, wat is nu precies dat algoritme? Alleen de term al roept vaak vraagtekens op, al helemaal bij mensen die hier niet in thuis of mee bezig zijn. Het klinkt in ieder geval technisch, dat is één ding wat zeker is 😊community social media

“een algoritme is een wiskundige formule, een bepaald aantal stappen die met een invoer een bepaalde uitvoer heeft. En die er op de achtergrond voor zorgt dat systemen kunnen inspelen op jouw én hun eigen behoeftes”.

“In werkelijkheid zijn het dus een soort wiskundige formules die jouw leven tot in de puntjes kennen. En daar graag gebruik van maken. Ons leven wordt bestuurd door algoritmes, regeltjes achter de schermen. Deze wiskundige formules, gevoed door grote hoeveelheden data, sturen onze selectie van nieuws, entertainment, interesses, bezoeken en aankopen”.

Als ik al deze artikelen en updates over zoekoptimalisatie en het algoritme, en specifiek LinkedIn, analyseer en probeer samen te vatten dan komt het eigenlijk op 1 ding neer:

Richt je profiel en evt. pagina krachtig in en zorg daarna vooral dat je ook echt met netwerken en content actief bent en blijft op Linkedin. Ik noem dat altijd activiteiten ontplooien.

En volgens mij komen er eigenlijk drie aspecten of aandachtsgebieden uit die hierop van invloed zijn en blijven:

  1. 1. Keywords (trefwoorden, kernwoorden, buzzwords)
  2. 2. Contacten (connecties leggen en onderhouden, met elkaar in gesprek zijn)
  3. 3. Content: Berichten en updates (publiceren en delen van berichten/updates, blogs, vlogs, video’s etc.)


Want door sterke en slimme woorden, zowel in je profiel/pagina als berichten, kun je beter gevonden worden. En word je ook meer zichtbaar en herkenbaar.  Wees daarna continu actief met berichten/updates, vaak wordt publiceren sterker gewaardeerd/beoordeeld dan het delen. Het draait hier vooral om bereik, reuring en interactie. Oftewel content die relevant, aansprekend en/of interessant is voor je netwerk en doelgroep.

Kortom, mijn advies is dus om Linkedin eerst krachtig in te richten en daarna actief te zijn en blijven. En dat is niet altijd even makkelijk, ik zie in mijn omgeving en netwerk te vaak dat men niet of nauwelijks actief is op LinkedIn. Ook als het goed is ingericht. Een gemiste kans.

Tenslotte wil je dat jij en jouw bedrijf gevonden, gezien, gelezen en gedeeld wordt. Waardoor je ook beter vindbaar, zichtbaar en herkenbaar bent. Met in het achterhoofd altijd oog voor je persoonlijke doelstellingen en doelgroep. Voor business dus.

En juist dat is wat je eigenlijk wilt op dit zakelijke online netwerk Linkedin, niet?

 

Hartelijke groet,

Anton

linkedin athoning






#linkedin #socialmedia #online #content #vindbaar #zichtbaar #herkenbaar #branding #marketing #sales #profileren #profiel #pagina #SEO #algoritme

 

 

Reageren?





< Terug naar het overzicht