Zet Linkedin niet in de wachtstand?

zondag 9 december 2018 -

Te vaak zie ik bij klanten, cursisten en in gesprekken met netwerkcontacten dat er te makkelijk over Linkedin gedacht wordt. Of wellicht onderschat wordt. Soms is het ook onbekendheid of onwetendheid. Afgelopen weken weer een aantal voorbeelden dat Linkedin min of meer in de wacht staat. In de wachtstand dus. En dat is jammer, daar mis je kansen.

Linkedin is een Social Media platform. Een tool dus om meer uit zakelijk netwerken te halen. Gericht op je doelstellingen en vooral afhankelijk van je strategie en energie. Maar zo’n platform of tool dient wel bediend te worden, het gaat niet automatisch en vergt jouw aandacht en inspanning.

Linkedin begint met het aanmaken van een krachtig profiel. En ik merk steeds meer dat men het daarbij laat. Nog even los van het feit of het profiel nog beter en aantrekkelijker kan. Is je profiel wel “vaas” vraag ik altijd!

Maar na zo’n “vaas” profiel begint het pas. Dan zul je er toch echt tijd en aandacht aan moeten geven. Of welllicht deels zelf laten geven of laten doen. M.a.w., er dient energie in gestoken te worden.

De grootste uitdaging ligt hier bij 2 cruciale onderdelen en kansen, netwerken en content. En stel je hierbij de volgende vraag:

> Wat wil ik nu precies op en met Linkedin bereiken?

> En waar ga ik voor?

Van daaruit is het de uitdaging om te bepalen hoe je gaat netwerken.

* Ga je voor het versterken of onderhouden van je contacten of ga je voor uitbreiding en nieuwe contacten?

* Wellicht kies je voor beide, onderhouden en uitbouwen van contacten?

* Ga je zelf (of met collega’s) wel of niet aan de slag met berichten en artikelen (content)?

*Richt je je daarmee op alleen delen of ga je zelf ook publiceren?

Bij bedrijven en organisaties liggen er daarnaast nog kansen met een bedrijfspagina. Ook daar gelden deze vragen en uitdaging!

En ik weet dat het niet altijd makkelijk en soms zelf lastig is. Want wellicht heb je er geen tijd voor of wil/kun je er geen tijd voor vrijmaken. Dat heeft natuurlijk ook te maken met prioriteiten stellen. En wellicht heb je er niet zoveel affiniteit mee en heb je het gevoel dat je niet weet hoe het precies aan te pakken. Ook kan het zijn dat je het als een drempel ziet, tenslotte zet je jou en jouw bedrijf wel in de schijnwerpers want je gaat voor aandacht, interactie en/of reuring.

Maar dat is ook waar zakelijk netwerken met Linkedin om gaat. Je wilt het inzetten voor je doelstellingen. En voor werkzoekenden is dat je loopbaan of een nieuwe baan. En voor werkgevers en werknemers wil je je doelgroep bereiken en je bedrijf op de kaart zetten. Voor het versterken van je business.

Dus doe het er niet even bij en geef het voldoende aandacht. Blijf alert op je doelstellingen.

STRATEGIE vs. ENERGIE, dat is een sterke combinatie op en met Linkedin!

Hartelijke groet,

Anton

linkedin wachten athoning

En last but not least, blijf bij jezelf maar kom wel uit je comfort-zone 😊

Reageren?





< Terug naar het overzicht