Een reclamebord of Facebook, online vs. offline?

woensdag 9 januari 2019 -

Waar ga jij voor?

Afgelopen week had ik een gesprek met iemand die in dat gesprek een interessante opmerking maakte. Een opmerking die bij mij enkele dagen bleef hangen omdat het van toepassing was op mijn business. En omdat ik er in mijn woonplaats en omgeving meer op ging letten. Mooie input is om hier wat over te schrijven en dit eens met mijn netwerk te delen. Omdat ik benieuwd ben naar jullie ervaringen en voorkeuren.

Deze persoon was voor zijn privé situatie op zoek naar een notaris en had er snel eentje gevonden. Op mijn vraag hoe kwam een toch wel verrassend antwoord. Want ik dacht natuurlijk online via Google, Social Media of via online contacten in zijn netwerk.

Nee, deze persoon had een reclamebord bij een rotonde in zijn woonplaats zien staan en de naam van die notaris onthouden. En daarna telefonisch contact opgenomen voor een afspraak. Helemaal offline dus 😊

En daar zijn we wat dieper op ingegaan. Ik vroeg hem of hij ook niet online had gezocht. Zoeken op notarissen naar websites. Of bijvoorbeeld op Facebook of Linkedin zoeken. Het antwoord was dat hij online bijna niet actief is en het zo eigenlijk net zo makkelijk vond. Hij vond het ook niet nodig om meerdere notarissen te vergelijken omdat de eerste kennismaking positief was. En zo ging hij direct met deze notaris in zee. Efficiënt en effectief handelen zonder tussenkomst van Internet.

Dus niet iedereen is online actief. Deze persoon in ieder geval niet. En zowel voor hem als de notaris pakt dit goed uit. Blijkbaar valt zo’n reclamebord toch op. Sterker nog, het levert zelfs iets op.

Ik geef in gesprekken en artikelen vaak aan dat een sterke mix tussen online en offline de meest krachtige is voor jouw bedrijf en business. Natuurlijk verschilt dit per product/dienst, vakgebied en doelgroep. Maar over het algemeen zijn veel bedrijven op beide fronten actief. Vooral als je meer lokaal of regionaal acteert, dan is offline reclame en marketing toch vaker gewenst of gevraagd. Kijk maar eens bij sportclubs, evenementen en winkelcentra. Maar ook infra (dit is zo’n voorbeeld) werkt.

Als ik naar mijn eigen bedrijf atHoning kijk ben ik vooral online actief. Via website, Social Media, blog, video, e-mailing en online chatten met mijn netwerk. Mijn offline deel bestaat vooral uit visitekaartjes, flyers en een roll-up. Incidenteel een keer een interview in een (papieren) magazine. En natuurlijk via netwerkbijeenkomsten. Maar ik merk en ervaar dat dit steeds minder wordt. Moet ik mij wellicht offline ook wat meer promoten?

Hoe gaat jouw bedrijf of organisatie daar eigenlijk mee om, ben jij zowel online als offline actief? En zet jij offline reclame- en marketingmiddelen zoals reclameborden, artikelen of advertenties in (papieren) magazines, lichtkranten, vlaggen, brochures en flyers in? Om er maar eens een paar te noemen. Ben je daar überhaupt mee bezig, ook qua budget?

Kies je dus meer voor online of offline?
Ga je voor een reclamebord of bijv. Facebook?
Of zet je beide kanalen in?

Ik hoor graag wat mijn netwerk hiervan vindt en hoe zij het inzetten.

Hartelijke groet,

Anton

Ps: in deze situatie ging het om een notaris maar het kan natuurlijk net zo goed een accountant, advocaat, restaurant, drukkerij, installateur, schilder, bouwbedrijf zijn. Om er maar eens een paar te noemen…

 

Reageren?





< Terug naar het overzicht