Content, een zeer effectieve en efficiënte vorm van marketing en branding!

vrijdag 14 september 2018 -

Content, een zeer effectieve en efficiënte vorm van marketing en branding!

Al vanaf de start van mijn eigen bedrijf houdt mij dit bezig. Wat is nu precies Content en waarom moet ik dat als bedrijf doen? Het antwoord staat onderaan dit artikel.

Na het lezen van vele artikelen, publicaties en berichten op dit gebied blijft het toch nog steeds een pittige klus om het helder en makkelijk uit te leggen. In de meest eenvoudige vorm en omschrijving die ik kan bedenken:

“Content is alles wat jij namens jou en je bedrijf publiceert en deelt”

Content is in mijn ogen ontzettend belangrijk en kansrijk als je het goed en slim aanpakt. Content wordt ook wel Content Marketing of Content Beheer genoemd.

En dat kan zowel online als offline zijn, flyers en advertenties in kranten zijn ook content. Net als visitekaartjes en reclameborden. Ook reclame en programma’s op televisie en radio valt onder content. Ga zo maar door.

Maar meestal wordt er vooral gekeken naar online content. Content via Internet. En in het bijzonder via je website en Social Media. En daar komen we op een gebied wat mij bijzonder aanspreekt. Want ik zie content en netwerken als de twee meest belangrijkste uitdagingen en pijlers om online succes te boeken. Waarbij het een niet zonder het ander kan, het vult elkaar aan.

Content wordt dan ook gezien als een krachtige vorm van marketing, Content Marketing. Hoe krijg ik mijn producten en diensten onder de aandacht in en bij mijn doelgroep en relaties.  

Content is ook een vorm van beheer. Want Content is een continu proces en staat niet stil. Zonder content raak je namelijk uit beeld en val je online niet meer op. Met als gevolg dat je onzichtbaar en onvindbaar wordt. En dat wil je online juist voorkomen, niet? Content dient dan ook slim en sterk beheerd te worden, dan praten we over Content Beheer. Waarbij naast het persoonlijke en menselijke aspect ook gebruikersvriendelijke tools krachtig kunnen bijdragen aan het beheer.

Wat staat er op jouw website aan tekst, afbeeldingen, video’s en foto’s? En op je Social Media kanalen, hoe zijn je profielen en pagina gevuld? Weet je dat überhaupt, is daar ook weleens goed naar gekeken? En ben je ook bezig met het publiceren en delen van berichten en artikelen? Of doe je daar helemaal niet aan?

Content op je Social Media en website is voor jou en jouw bedrijf onmisbaar. Het heeft grote invloed op jouw positionering, jouw profilering en jouw merk. Dus content is ook een vorm van sterke branding hoewel ik de term “Content Branding” nooit tegenkom 😊
socialmediamarketingathoning

Kijk nog eens goed naar je Internet activiteiten en specifiek naar je website en Social Media. En hoe ga jij daar om met je Content. Overigens vallen bijvoorbeeld ook een mailing en nieuwsbrieven onder Content, wees daar ook scherp en alert op. En pak het liefst ook breed op, het combineren van verschillende online kanalen en onderdelen brengt juist een krachtige en interessante stroom op gang. Ook wel de “Content Flow” genoemd, een continu proces dus waarbij een content kalender onderdeel van kan uitmaken. Dat is in ieder geval sterk aan te raden.

Probeer ook niet alleen te zenden maar vooral te communiceren. Waarbij vooral interactie met de lezers en ontvangers kansen zal bieden. Een ander sterk aspect is het delen van kennis en informatie, vooral voor en aan je doelgroep. Laat je menselijk gezicht zien, kom in actie en ga het gesprek aan. Content is nodig om Social media mee te voeden. Je moet natuurlijk wel iets te vertellen hebben. Mensen doen zaken met mensen, niet?

En dat kost inderdaad tijd en energie. En ja, ik snap dat je het daar te druk voor of geen zin in hebt. Maar zie het als een investering. Een investering in je branding, marketing, werving en sales. En dan raak je de kern van je bedrijf, dan wordt het belang pas echt duidelijk. En dan kunnen deuren opengaan, dan komen er nieuwe kansen. En dat is waar het uiteindelijk om gaat, online actief zijn om je bedrijf een boost te geven. Voor meer business, voor continuïteit en voor omzet.

Content is dus geen hobby of bijzaak, zie het als een vast onderdeel van je bedrijf. En budget technisch gezien zeker interessant t.o.v. de traditionele kosten en investeringen die je nu mogelijk maakt. Wat betaal je nu bijvoorbeeld voor een reclamebord of advertentie in een magazine? Kijk eens of daar een verschuiving mogelijk is. Wellicht zelfs een besparing!

Resumé, Content Marketing met Content Beheer levert dus een grote bijdrage aan het behalen van de bedrijfsdoelstellingen. Maar het levert vooral een bijdrage aan de relatie met je doelgroep door de manier van communiceren, namelijk communiceren “mét” de doelgroep.

Ben jij dus al bezig met Content, Content Beheer en Content Marketing?

Hartelijke groet,

Anton Honing


"Online ontzorgen, Social Media support, Website support en Content Beheer"




#content #marketing #flow #socialmedia #website #internet

Reageren?





< Terug naar het overzicht