De Social Selling Index (SSI) kort toegelicht!

De Social Selling Index (SSI) kort toegelicht! - ssi_li_poppetje_athoning

De Social Selling Index (SSI) van LinkedIn is dus een manier om het gebruik van LinkedIn als een Social Selling tool te meten. Dit kan iedere dag weer anders zijn!

Deze LinkedIn tool laat je direct zien hoe betrokken je bent met je de mensen uit jouw LinkedIn netwerk. Je kunt op vier onderdelen maximaal 25 punten per onderdeel scoren, je score ligt daarom dus ergens tussen de 0 en de 100.

De vier onderdelen zijn (25 punten per onderdeel):

  1. > Establish your professional brand / Uw professionele merk creëren
  2. > Find the right people / De juiste personen vinden
  3. > Engage with insights / Informatie uitwisselen
  4. > Build relationships / Relaties opbouwen

 

Verscheidene gegevens die aan uw LinkedIn-account zijn gekoppeld, worden gebruikt om uw SSI-score te berekenen.

Hieronder een verzameling/inventarisatie van belangrijke gegevens:

 

  1. Establish your professional brand / Uw professionele merk creëren > “focus op je profiel
    1. Volledig profiel
      • Met de belangrijkste onderdelen
    2. Media toevoegen
    3. Bloggen (post articles)
    4. Onderschrijvingen (endorsements)

 

  1. Find the right people / De juiste personen vinden > “focus op zoeken in met name je doelgroep”
    1. Gebruik zoekfilters
    2. Bekijk (interessante) profielen
    3. Zoek/vind nieuwe connecties (doelgroep)
    4. Maak nieuwe connecties
    5. Zoek gemeenschappelijke connecties
    6. Zoek en neem deel in groepen
    7. Volg interessante personen
    8. Wie heeft mijn profiel bekeken?

 

  1. Engage with insights / Informatie uitwisselen > “focus op content voor je doelgroep”
    1. Plaats relevante content (als expert)
    2. Deel content uit je doelgroep
    3. Deel content uit je vakgebied
    4. Neem deel in discussies
    5. Neem deel in groepen
    6. Personaliseer uitnodigingen
    7. Volg bedrijven
    8. Gebruik Inmail

 

  1. Build relationships / Relaties opbouwen > “focus op connecten in met name je doelgroep”
    1. Bouw een groot netwerk
    2. Focus je op beslissers (doelgroep)
    3. Connect met collega’s
    4. Laat je introduceren
    5. Blijf contact houden
    6. Lever toegevoegde waarde

 

Probeer dus met het gebruik van LinkedIn en de activiteiten die je daar ontplooit vooral uit te gaan van je doelstellingen en je (persoonlijke) voorkeuren.

Staar je echter niet blind op de score/index, het blijft een hulpmiddel. Maar wel eentje die sterk kan bijdragen aan deze doelstellingen en uiteindelijk resultaten.

Kijk ter vergelijking maar eens naar je score t.o.v. je branche collega’s en naar de mensen uit jouw netwerk. Het gaat erom dat je waardevol bent voor je netwerk en laat zien wat jij kunt betekenen voor iemand anders.

Vooral als je zakelijk actief bent als ondernemer/werknemer en op zoek bent naar klanten (prospects en leads) en opdrachten. Het heet niet voor niets Social Selling Index!

Wat is jouw SSI op dit moment, ik hoor het graag?

Groet,
Anton

 

Schrijf je dan hier in voor mijn Nieuwsbrief?
Alvast mijn dank.

Nieuws

Pagina's